Materiál uvádí, že v období 2011 až 2019 bylo na českých silnicích usmrceno 5419 lidí a těžce zraněno 23 656. Ve srovnání s obdobím 2001 až 2009 šlo v případě úmrtí o 46procentní pokles a v případě zranění 42procentní pokles.
„ČR snižovala v uvedené dekádě počet obětí nehod tempem, které odpovídá průměru zemí Evropské unie. Nezařadila se ale mezi státy, které v rámci EU patří k těm bezpečnějším, ani k zemím EU, které zaznamenaly největší pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu,“ uvádí materiál.
Například loni byla Česká republika s 58 usmrcenými osobami na milion obyvatel na 17. místě a za evropským průměrem zaostala o 14 procent. Každoročně kvůli dopravním nehodám zemře v Česku zhruba 500 lidí.
Zvýšení bezpečnosti na silnicích má podle materiálu také pozitivní dopady na ekonomiku. „Ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích v ČR v dekádě 2011 až 2020 dosáhnou 660 miliard korun. V posledních dvou letech jde každoročně o ztráty zhruba 80 miliard korun,“ uvádí materiál.
Nově je strategie rozdělená na dvouletá období. „Po uplynutí dvouletého období bude vyhodnocení plnění akčního plánu předloženo vládě k projednání, nikoliv pouze pro informaci,“ uvádí materiál.